Am fost în Islanda

22 August 2018, 22:28    •
comentarii

Opt zile am trăit pe altă planetă. Eu nu aș spune că Islanda e pe Pământ. La propriu, nici nu e. E o insulă care, parcă, nu are nicio legătură cu țărmul care ar trebui să o lege de continent.

Aștept de vreo 18 ani să ajung în această țară. Eu sunt o persoană dependentă de soare, născută în mijlocul verii... Nici măcar nu știu de ce mi-am dorit atât de mult să ajung aici. După ce am pus piciorul pe pământ islandez, am înțeles. Am trăit una dintre cele mai puternice experiențe din viața mea. Am fost în Islanda, opt zile. Singură! Fără copil, fără iubit, fără prieteni, fără coordonator de grup... fără grup... Singură-cuc! Toată viața am fugit de singurătate, mi se părea cel mai groaznic lucru pe care poate cineva să-l trăiască. Acum caut momentele în care să țin cont doar de nevoile mele, iar Islanda a fost o provocare fantastică!

Mi-am cumpărat, printr-o agenție din București, o vacanță (zbor și hotel). Apoi, am ales câteva excursii pe care le-am luat tot de acasă. Nu trebuia. Poți face asta oricând, la orice pas, chiar acolo. Sunt centre turistice peste tot şi recepționerii de la hotel sunt foarte drăguți. Pentru că nu mi-am dozat corect timpul și disponibilitatea, am ratat două excursii. Dar m-am bucurat de cinci dintre ele și mi-am încărcat, astfel, mintea cu amintiri foarte prețioase.

Islanda este fascinantă! O țară în care vântul și ploaia fac legea, poate fi o țară extrem de plăcută. Condiția este să fii îmbrăcat corespunzător.

În valiza ta nu au ce căuta lucruri fistichii. Islandezii se îmbracă bine (asta înseamnă haine care să le țină de cald și să-i apere de ploaie). Toată lumea are o haină peste și niște bocanci în picioare.

Eu nu am știut asta, așa că, desi hainele mele erau groase, jumătate din ele au fost inutile.
Primul lucru: din prima parcare, mi-am cumpărat pantaloni și geacă impermeabile, pe care le-am purtat aproape tot timpul peste hainele mele. Și cizme de cauciuc, îmblănite. Și căciulă de lână!

Acum eram pregătită să explorez Insula. Și, abia acum, înțelegeam de ce toți, absolut toți turiștii din sala de mese erau îmbrăcați precum exploratorii. De altfel, islandezii au o vorbă: dacă vezi pe cineva cu umbrelă, sigur e turist.

Am folosit cardul, peste tot. Am scos bani de la bancomat, doar ca să-i aduc în dar unui prieten. Altfel, aș fi putut să nu pun mâna pe ei, deloc.

Taxi-urile sunt conduse de bătrânei (trecuți bine de 70 de ani) care știu așa de multe lucruri despre GPS și POS, cum știu bătrânii noștri despre rețete (cele pentru medicamente). Plesnesc de sănătate, muncesc până tarziu și nu primesc ciubucuri. Sunt foarte amabili și răbdători! Rata speranței de viață e una dintre cele mai ridicate (peste 82) și se declară cei mai fericiți europeni. Islandezii sunt oameni foarte liberi în gândire, își cresc urmașii lăsându-i să se manifeste, fără restricții. I-am văzut și în restaurante foarte frumoase, dar și stând la coadă la hot dog și fish & chips. Sunt, de altfel, singurele fast-food-uri. Nu au cunoscutele multinaționale americane, care vând hamburgeri sau cafea. Nu au nici magazine cu branduri celebre de haine, însă nici nu prea vezi "Made in China" pe produsele lor. Au, în schimb, foarte multe lucruri handmade: de la confecții din lână, la suveniruri făcute din și cu pietre.

Islandezii nu se sfiesc să regurgiteze sau să-și elibereze gazele, oriunde și oricând. Ăsta e un semn de sănătate!

Diana, românca pe care am întâlnit-o și care lucrează la biroul turistic al Primăriei, mi-a povestit că, până acum șase ani, acolo nu era mare lucru. Însă, de vreo trei ani încoace, lucrurile cunosc o transformare fantastică. Tot de la ea știu că, atunci când a ajuns în Reykjavik, număra taxiurile pe degete și nu se găsea o toaletă, pe o rază de sute de kilometri.

Astăzi, orașul și țara întreagă trec printr-o etapă de dezvoltare absolut spectaculoasă. Au creat spații tip parcare, în care găsești absolut tot ceea ce ar putea să-ți fie de folos: benzină, mâncare, toalete, haine, suveniruri... au și biblioteci, în unele locuri. Accesul către obiectivele turistice e amenajat cu grijă și bun-gust. Pun la dispoziția turiștilor echipamente și pentru plimbarea cu vaporul, și pentru vizitarea ghețarului. Totul este gândit practic și eficient, în cele mai mici detalii.

Surprinzător, nu vă fac recomandări. Nici un loc nu a fost mai "wow" decât altul. Nu pot să spun că a fost mai spectaculoasă plaja cu nisip negru, decât ghețarul, sau cascadele, sau vulcanul de gheață... sau centrul orașului, sau dansul balenelor... Fiecare m-a impresionat, într-un fel anume!

Peisajele îți taie respirația. Totul, în Islanda, se întâmplă într-o bulă de pace și energie, pe care eu nu am mai întâlnit-o nicăieri.

Dacă ajungeți vreodată, nu vă grăbiți să bifați repere turistice. Bucurați-vă de tot ceea ce vă iese în cale.

Cât despre vacanța mea singură, a fost pentru prima oară când a trebuit să îmi ascult instinctele. Să țin cont doar de ceea ce vreau eu. Să nu mai pot da vina pe nimeni, pentru ce fac sau ce nu fac... să pot să-mi fac toate poftele și să nu fiu obligată să țin cont de altcineva!

Am trăit opt zile, în care m-am așezat pe mine pe primul plan! În care m-am ascultat, m-am iubit și m-am îngrijit, așa cum nu am mai făcut-o de multă vreme. Dacă n-ați încercat niciodată această experiență, vă invit să nu vă temeți. Eu una știu sigur că o să revin în Islanda!

Las aici fotografii, care spun mai mult decât vă pot scrie eu. Pe curând, Islanda! Vin să-ți văd și Aurora Boreală. Sunt sigură că mi-o arăți!

️Ce e bine să știi dacă mergi în Islanda:

• - Totul e foarte scump.
  • - Cumpără-ți haine de ploaie (nu umbrele, nu pelerine) din țară. Acolo, prețurile sunt foarte mari.
  • - Ia-ți pantofi impermeabili și foarte călduroși.
  • - Apa este oferită (gratuit, da) peste tot, în carafe. Dacă vrei să-ți cumperi o sticlă de la benzinărie, plătești echivalentul a 4 euro.
  • - În restaurante, mâncarea este foarte bună.
  • - La supermarket, găsești de toate, inclusiv fructe și legume.
  • - Islandezii sunt foarte deschiși, prietenoși, răbdători.
  • - Toți islandezii vorbesc engleza, e foarte ușor să comunici cu ei.
  • - Sunt puncte de informare turistică, la tot pasul.
  • - Îți recomand să păstrezi Laguna Blue pentru ultima zi, dacă avionul tău este seara. E foarte aproape de aeroport.
  • - Nu-ți recomand să cumperi excursii de acasă. Acolo, rezervările se fac foarte simplu: pentru balene, am cumpărat un bilet, în dimineața în care m-am hotărât să merg în larg, direct din port. Am primit echipament special de la ei. E posibil să nu vezi balenele, dar călătoria este foarte plăcută!
  • - La turul "Game of Thrones" vezi locuri și peisaje unice, dar vei călători cu un autocar plin de fani, care îți vor oferi un spectacol în plus, din dragoste pentru serial!
  • - Dacă îți place să conduci, închiriază o mașină. Drumurile sunt foarte bune și deloc aglomerate. Pentru anumite zone, e musai să fie mașină de teren.
  • - Nu-ți propune să vezi tot. Bucură-te de cât reușești să vezi!
  • - Păstrează-ți o zi în care să vezi orașul! Sunt locuri foarte frumoase, iar clădirile sunt spectaculoase.
  • - Suvenirurile au aproximativ aceleași preturi și în aeroport, ia asta în calcul.

Și ai grijă la cantitatea de pâinea și unt pe care o mănânci. Este foarte, foarte bună și ți se pune pe masă la orice restaurant.

Mirela Retegan pe

YouTube

Arhivă

Gandurile Mirelei

Când toate se schimbă în jurul nostru, noi nu putem să rămânem neschimbați.

Ne miră schimbarea oamenilor din viața noastră. Asta, deși privim în oglindă și vedem schimbările de pe chipul nostru. Ne surprind schimbările de situație, deși simțim schimbările corpului nostru în fiecare pas. N-ai nicio...

citeste mai mult

Ce alegeri ai face dacă n-ar trebui să ții cont de părerea părinților tăi?

– Ai trăi diferit dacă eu aș fi moartă? Ai face alte alegeri dacă nu ai ține cont și de ce crezi tu că eu cred?   E întrebarea cu care am ieșit de la vizionarea filmului Elvis. M-a zdruncinat povestea acestei...

Cereți Fecioarei Maria în rugăciuni, tot ce i-ați cere mamei voastre și chiar mai mult de atât!

Astăzi,  începe postul Sfintei Mării. Cereți Măicuței Sfinte tot ce i-ați cere mamei voastre. O mamă va face tot ce poate ca să-și ajute copilul. Inclusiv va vorbi cu Dumnezeu pentru el. Iar noi toți suntem copiii acestei Mame!...

citeste mai mult

Pentru tine ce înseamnă MOȘTENIREA?

Am fost invitată la conferința The Woman să vorbesc despre moștenire. Mi-am învârtit discursul de câteva ori, am vorbit printre ultimii speakeri, așa că toți cei de dinaintea mea apucaseră să spună cam tot ce se putea spune...