O balerină și un inventator, doi tineri care la 20 de ani fac România mai frumoasă

11 Iulie 2019, 08:17    •   
comentarii
Galerie

Iubesc viața la nebunie și îmi place să o trăiesc zi de zi la maximum. Alerg între avioane, săli de spectacole, strâng în brațe zeci de mii de copii și de părinți în fiecare an și îmbrățișez fie doar și imaginar alte milioane. Visul meu de a face fericiți cât mai mulți copii merge mai departe. Îmi plac tinerii și sunt mândră că fata mea face parte dintr-o generație extraordinară, care știe exact ce vrea de la viață.

Am întâlnit de-a lungul timpului tineri care la 20 de ani au făcut cât alții într-o viață și de aceea m-am bucurat să mă alătur proiectului 20 la puterea 20 pus la cale de Metropolitan Life. Proiectul își propune să susțină generația care va aduce o creștere exponentială și prezintă 20 de tineri cu realizări remarcabile azi, care construiesc România de mâine. Generația Z este motorul societății de mâine și cea care arată că dorința de a fi cel mai bun în ceea ce faci, spiritul de echipă, munca asiduă și dorința de a face lucrurile diferit sunt ingredientele unui viitor de succes.

În 20 de ani, aceșți tineri au inventat lucruri nemaivăzute, au cucerit cele mai importante scene ale lumii și au câștigat medalii în competiții la nivel mondial. Poveștile lor sunt impresionante, pasiunile lor sunt un catalizator pentru toate realizările lor și sper să le ofere și altor români inspirație, încredere și curaj pentru a-și urmă calea așa cum vor ei, în control și liberi.

M-am bucurat să citesc despre acești 20 de tineri EXTRAORDINARI, care fac atâta cinste părinților lor și României și am ales să vorbesc cu doi dintre ei, care mi-au atras în mod deosebit atenția - o balerină și un tânăr student inventator. Ea e diva balerină, urcă pe scene mari și face furori la Londra. El a construit împreună cu prietenii și colegii lui o casă eco despre care vorbește o lume întreagă.

Francesca Velicu. 20 de ani, balerină.

Am ales să vorbesc cu ea pentru că eu iubesc artișții și mi-a plăcut povestea ei. Entuziasmul a fost de ambele părți pentru că Francesca mă cunoaștea. Și mă cunoștea bine! Și nu de la televizor sau de la radio, ci pentru că atunci când era mică venea la spectacolele mele. Mi-au dat lacrimile când mi-a trimis fotografii cu noi două împreună. Ea la început de viață trăind visul copilăriei, eu la început de drum în Bucureșți la primele mele spectacole pentru copii. Această întâlnire a noastră arată clar că viața chiar bate filmul.

Francesca a răspuns cu drag și seriozitate întrebărilor mele.

Când ai știut pentru prima dată ce vrei să te faci?

Am fost fascinată încă de la primul spectacol văzut la Operă, că orice copil probabil, dar un moment pe care mi-l amintesc acum este primul spectacol ca elevă a liceului de coregrafie în "Corsarul". Îmi plăcea atât de tare să mă uit la soliste și am vrut să ajung exact ca ele.

Ce iubești cel mai mult la oameni?

Încerc să văd ce e mai bun din fiecare, apreciez oamenii care își cunosc atuurile sau calitățile și știu cum să le folosească spre bine în ceea ce fac.

De afară, baletul pare un vis. Câte ore de muncă înseamnă pe zi?

Eu lucrez în fiecare zi de la 10 la 6, repetițiile diferă cu fiecare spectacol la care lucrăm. În zilele cu 2 spectacole termin la 10 seara. Îmi place să lucrez mult, este un super feeling de satisfacție la sfârșitul zilei.

Ce ți-a plăcut cel mai mult la inițiativa Metropolitan Life și Biz și cum te simți în calitate de protagonistă a acestui proiect editorial?

Îmi face mare plăcere să fac parte din acest proiect. Contează foarte mult că tinerii cu adevărat valoroși să fie apreciați și cunoscuți.

În final, ce le-ai spune celor cărora le e frică să-și urmeze visul?

Nu cred că frica are ce cauta. Dacă ceva nu iese cum ți-ai dorit sau faci greșeli, asta e, treci mai departe și înveți. Dacă îți doreșți cu adevărat să realizezi ceva anume, o să se întâmple! Cu cât mai greu e drumul, cu atât mai mare va fi bucuria când reușeșți

Un alt tânăr care m-a impresionat a fost Iulian Baba - membru al echipei care a făcut o casă solară ce a uimit întreagă lume. Am discutat cu el și am descoperit un tânăr surprinzător, curajos și creativ.

Ai proiectat o casă solară care acum e premiată. Când ai pornit acest proiect, te-ai gândit vreo clipă la câte premii va strânge?

Este o poveste foarte lungă în tot acest proces care durează aproximativ 2 ani. O să încep cu competiția la care am participat, se numește Solar Decathlon și de obicei se ține o dată la doi ani în țară care poate și vrea să găzduiască această competiție. Apoi urmează înscrierea la competiție a fiecărei echipe din întreagă lume, iar aici este unul din primele momente în care te relaxezi puțîn, după ce ai aflat că ai fost acceptat la competiție.

Mai apoi trebuie să începi fundraising-ul - activitate ce necesită foarte mult timp și răbdare. Trebuie să mergi din ușa în ușa la fiecare companie și să descoperi parteneri care cred în povestea sau valorile tale.

În același timp, începi să lucrezi la proiectarea casei ce urmează să participe la cea mai mare competiție de case solare și tehnologii integrate, lucru care nu este ușor.

Apoi faci rost de materiale și când proiectarea este gata, poți să te apuci de construcție în România.

În timpul fundraising-ului, trebuie să trimiți mai multe documente către organizatorii competiției despre evoluția proiectul, pentru a se asigura că poți termins construcția la timp și reușești să ajungi în țară în care se desfășoară competiția.

La construcție trebuie să fii foarte atent la ce ai proiectat, pentru că ai de realizat o casă modulară.

După ce ai terminat construcția casei, o deschizi publicului larg în România, noi am făcut asta în Bucureșți la Băneasa Shopping City în parcare, anul trecut. Aici vin oameni și vizitează casă pe care ai construit-o. Atunci când vezi că oamenii întră și au reacții precum "Vai ce frumos arată!!" înseamnă că eșți pe drumul cel bun.

Și în tot acest proces, trebuie să ai și o comunicare strategică a proiectului, care să încurajeze oamenii să devină sustenabili și să ai o influență pozitivă asupra lor. Cum faci asta? Nici noi nu știm care este această poțiune magică, în schimb ne-am unit întreagă echipa și am stabilit ce urmează să facem. Workshop-uri pentru copiii mai mici, pentru a învață de la o vârstă fragedă cât de importantă este reciclarea și folosirea materialelor prietenoase cu mediul înconjurător sau cele care nu impacteaza mediul deloc. De asemenea, am avut workshop-uri și pentru adulți, oameni care au mai trecut prin viață și sunt conștienți că avem nevoie să devenim sustenabili. Totodată, am avut și tactici pe social media prin care ajungem la oamenii care se uită la noi de peste mari și țări.

Urmează dezasamblarea casei pentru a o introduce în containere, de aceea este foarte important că ce construieșți să fie modular, și să o transporți până în locul unde se desfășoară competiția.

Imediat ce ajungi acolo, te apuci de construcția casei în funcție de cum stabilesc organizatorii. Ai 10 sau 15 zile la dispoziție să asamblezi casă, aici începe Mission Impossible :).

După ce ai terminat de construit casă, ea este monitorizată constant cu senzori și aparate de măsură pentru curentul pe care îl produce casă, apă care este utilizată, parametrii de comfort, CO2, temperatura și umiditatea, timp de 10 zile. În decursul acestor zile, specialișți pe diferite domenii - instalații, arhitectură, structuri, electrice - vin să vădă casă pe care trebuie să le-o prezinți în 15 minute.

Iar în final, după toată această muncă de șantier, pentru evenimente, comunicarea proiectului, fundraising, proiectare, conflicte și momente de care eșți foarte mândru, urmează premierea. Echipa EFdeN a obținut cu casă EFdeN Signature locul 4 în clasamentul general, locul 1 la comunicare, locul 2 la inginerie și construcție și condiții de confort și locul 3 la sustenabilitate. Această este o realizare foarte mare pentru România, noi am fost acolo pentru a reprezenta țară din care venim, iar noi considerăm că am făcut asta cu succes.

Ce este foarte important de menționat aici, este că nu eu am început acest proiect, alți colegi din EFdeN au făcut asta, eu doar m-am alăturat echipei după ce a fost trimisă înscrierea la competiție. Am intrat în acest proiect pentru că am văzut studenți super faini, ambițioși și care lucrau cu același scop, de a proiecta o casă a viitorul, iar ideea de a avea grijă de mediul înconjurător mi-a plăcut mereu, doar că nu știam de unde să încep.

Care consideri că e cea mai mare realizare a ta? 


Reprezentarea României la cea mai mare competiție de case solare și eficiente energetic din lume. 


Cine te-a ajutat cel mai mult?


Oamenii din jurul meu care m-au încurajat să continui și
 care la fiecare moment dificil erau acolo gata să mă încurajeze. 


Dacă ai avea șansă să schimb ceva, ce ar fi?


Aș vrea să schimb sistemul de învățământ din România, pentru început, și nu neapărat pentru că această este cea mai mare problema a României, dar consider că poate fi îmbunătățit.

Ce ți-a plăcut cel mai mult la inițiativa Metropolitan Life și Biz și cum te simți în calitate de protagonist al acestui proiect editorial? 


Prin intermediul acestei inițiative consider că au fost remarcați o parte din tinerii care urmează să facă ceva important pentru țară sau pentru lume. 


Ce le spui celor cărora le e frică să-și urmeze visul?


Să nu le fie frică să greșească și să nu se dea bătuți. Dacă observi că ceea ce faci nu este ceea ce îți dorești cu adevărat, trebuie să-ți regândești planurile de viitor. Și să nu renunțe niciodată la inițiativa, să fie mereu ambițioși și să nu se compare cu alții. Cu toții suntem diferiți și cred că fiecare dintre noi are o superputere în el pe care trebuie doar să o descopere și să se folosească de ea mai departe în viață. 


Frumoase și motivaționale răspunsurile tinerilor aleși de mine. Francesca și Iulian, sunt mândră că sunteți români. Sunt fericită că oameni că voi duc visul țării mai departe.

Felicitări, Metropolitan Life, pentru această inițiativa, dar și pentru că în 20 de ani, sumele alocate pentru campanii de responsabilitate socială în România (concentrate pe grupuri defavorizate și incluziune socială, precum și pe zona de educație financiară) se ridică la aproximativ 2 milioane USD.

Bravo, tuturor!

 
Mirela Retegan pe

YouTube

Arhivă